Accessibility Officer

Om de activiteiten van Flow zo aangenaam en veilig mogelijk te maken voor iedereen, is er een Accessibility Officer. De Accessibility Officer zorgt ervoor dat de vereniging open blijft voor mensen die moeite kunnen hebben met bepaalde aspecten van de activiteiten. Dit omvat onder andere mensen met depressie, angstklachten, autisme of ADHD. Deze functie wordt door één persoon in het bestuur gedragen, dit jaar is dat Rein Ruiter. Het gehele bestuur blijft echter aanspreekbaar als vertrouwenspersoon, dit is niet alleen de Accessibility Officer. Ook is het bestuur altijd beschikbaar voor vragen. Wil je contact opnemen met de Accessibility Officer, dan kan je een e-mail sturen naar accessibilityofficer@svflow.nl.


Rein Ruiter - Accessibility Officer

Op deze pagina

Op deze pagina is een lijst met contactgegevens van individuen en instanties te vinden die passende hulp kunnen bieden aan leden die hier behoefte aan hebben. Daarnaast worden bij het inschrijven voor een activiteit mogelijke verstorende aspecten vermeld die kunnen voorkomen.

Naast de lijst met externe hulpbronnen en disclaimers op de website, biedt het bestuur ook maatwerkondersteuning aan mensen die aangeven hier behoefte aan te hebben. Leden kunnen aangeven of zij een bepaald aspect van een activiteit storend vinden of zullen vinden. Alle leden van het Dagelijks Bestuur zijn hiervoor benaderbaar. Als je dit anoniem wilt melden, kun je dat doen via de chatfunctie op de website. Om de privacy te waarborgen, zijn er enkele regels opgesteld die je onderaan deze pagina kunt bekijken.

Lijst met regels binnen Flow:

Algemeen

  • Vertrouwelijke informatie over de activiteit kan gedeeld worden na het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring. Bij het schenden van deze verklaring volgt een waarschuwing die een jaar blijft staan. Bij een 2e fout wordt een boete opgelegd.
  • Onder vertrouwelijke informatie valt informatie die van tevoren niet met de gehele groep gedeeld wordt, zoals de indeling van de groepjes.
  • Meer gedetailleerde informatie over dagprogramma wordt op verzoek gedeeld (uitgezonderd van vertrouwelijke informatie).

Maandelijkse borrels

  • Thema wordt niet eerder bekendgemaakt
  • Voor aanpassingen bij borrels medische noodzaak geëist
  • Mogelijke maatregelen na uitkomsten survey:
    • Mochten leden aangeven niet tegen een stroboscoop te kunnen, wordt deze weggelaten bij de bijpraat borrels en borrel met een laagdrempelig thema.
    • Muziek eventueel zachter bij borrels met een laagdrempelig thema mocht dit nodig zijn.

Reizen

  • Bestemming wordt niet eerder gedeeld.
  • Mocht je ooit tijdens het weekend voor wat voor reden dan ook terug naar de verblijfplaats willen, dan kan er altijd iemand van het bestuur met je mee

Cantus

  • Mocht het echt noodzakelijk zijn, dan is er de mogelijkheid om aan te geven dat je niet naar voren wilt komen. Dit moet de Party Commissie ruim van te voren weten.
  • Als je je echt moet excuseren kan je, eventueel bij iemand anders van het bestuur dan de buddy van de Party, aangeven waarom. Als je er echt even uit moet zou dit geen adtje moeten kosten.

Gehanteerde trigger warnings

Gebruik van

  • Harde muziek
  • Felle lichten
  • Stroboscoop
  • Rookmachine
  • Kleine ruimtes/beperkte in- en uitgang

Thema’s (spreken over of media laten zien) van

  • Overlijden/zelfmoord
  • (Seksueel) geweld
  • (Dieren)mishandeling
  • Zelfbeschadiging
  • Bloed
  • Discriminatie
  • Eetstoornis
  • Seksuele themas
  • Dysforie/dysmorfie
  • Lichaamsmodificatie
  • Verslaving
  • Zwangerschap/miskraam/abortus
  • Geestesziekte
  • Specifieke actualiteit/geschiedenis

Lijst hulpbronnen binnen Tilburg Universiteit:

Studentendecaan

Een studentendecaan informeert en adviseert je bij alle problemen die je tegenkomt als student, zolang het niet specifiek over je opleiding gaat. De studentendecaan lost het probleem niet op, dat zal je zelf moeten doen. Zij kan wel adviseren, bemiddelen en/of doorverwijzen naar andere hulp- of dienstverleners of instanties.

Studentenpsycholoog

Studentenpsychologen bieden doelgerichte hulp bij studie- en studeerproblemen en levensfase gebonden persoonlijke problemen en begeleiding bij problemen die de studie direct raken. De hulp van de studentenpsychologen is laagdrempelig en kortdurend. Alle studenten die staan ingeschreven bij Tilburg University kunnen gebruik maken van de diensten van de studentenpsychologen

Maatschappelijk werker

Voor aanvullende hulp en ondersteuning bij problemen die je in het dagelijks leven kan tegenkomen en die je studie hinderen. 

Vertrouwenspersonen

De vertrouwenspersonen zijn er voor iedereen aan Tilburg University en vormen het aanspreekpunt voor medewerkers, studenten en gasten die te maken hebben met ongewenst gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, pesten of discriminatie.

Lijst hulpbronnen buiten Tilburg University:

Huisarts

De huisarts is altijd het eerste aanspreekpunt en tevens de poortwachter voor alle medische hulp buiten de universiteit. De huisarts kan ook gericht door verwijzen naar een specialist / therapeut / organisatie die hulp bieden passend bij de hulpvraag van de (student)patiënt.

Voor lichtere psychische problemen kun je vaker gewoon terecht bij de huisarts. Huisartsen hebben daarvoor vaker een praktijkondersteuner GGZ of psycholoog binnen de praktijk.

De zorgverzekering (check de dekking)

Sinds 1 januari 2014 kun je voor de behandeling van psychische klachten terecht bij je huisarts. Deze hulp valt onder je basisverzekering. Kan de huisarts jou niet verder behandelen, dan verwijst hij of zij jou door naar de Basis GGZ of gespecialiseerde GGZ. Je zorgverzekeraar vergoedt deze behandelingen. Let er daarbij wel op dat de voorwaarden voor vergoeding per zorgverzekeraar kunnen verschillen. Soms is er voor bepaalde behandelingen toestemming van de verzekeraar nodig om vergoeding te ontvangen.

Info over Basis GGZ (5-12 gesprekken) en Specialistische GGZ (>12 gesprekken)

Basis GGZ: Bij lichte tot matige geestelijke gezondheidsproblemen of chronische (stabiele) problematiek zal de huisarts je doorverwijzen naar de basis GGZ. De behandeling binnen de basis GGZ gebeurt door psychiaters, (vrijgevestigde) psychotherapeuten, klinisch psychologen en GZ-psychologen.

Specialistische GGZ: Patiënten met ernstige psychische problemen worden behandeld binnen de gespecialiseerde GGZ. Hier kun je naar worden doorverwezen door de huisarts. Die behandeling wordt net als bij de basis GGZ uitgevoerd door psychiaters, (vrijgevestigde) psychotherapeuten, klinisch psychologen en GZ-psychologen. Je kunt ook behandeld worden door een basispsycholoog. Die kan geen hoofdbehandelaar zijn, maar mag wel als medebehandelaar patiënten behandelen in opdracht van de hoofdbehandelaar.

BIG-register

BIG staat voor: Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. De Wet BIG geeft regels voor beroepen in de gezondheidszorg en beschermt patiënten tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen. Het BIG-register is een onderdeel van de Wet BIG.

Het BIG-register is een Nederlands register, waarin het basisberoep is opgenomen van personen die werkzaam zijn in een aantal beroepsgroepen in de gezondheidszorg. Het BIG-register geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. Iedereen kan het BIG-register raadplegen.

In het BIG-register kunt u zien of uw zorgverlener bevoegd is zijn of haar beroep uit te oefenen volgens de kwaliteitseisen die in Nederland gelden. Heeft een zorgverlener een specialisme, dan wordt dat getoond. Daarnaast toont het BIG- register of een zorgverlener een tuchtrechtelijke maatregel opgelegd heeft gekregen.